نگارگری ایرانی علیرغم ویژگی های سمبولیکی که در ذات خود دارد، در جایگاه تصویرگری کتاب غالباً روایتی عینی از متن ارائه میکند. پریشانزاده و همکاران (1394)، به بررسی و مقایسۀ تطبیقی نظریۀ استعارۀ مفهومی در شعر و تصویرگری "مولانا "پرداختند. نتایج این تحقیق نشان داد که؛ استعارۀ مفهومی «طریقت سفر است» از مهمترین استعاره-های غالب در غزلیات مولوی است که بر طریقت و سلوک عارف دلالت دارند، در تصویرگری آغداشلو بازنمود تصویری یافته است. میتوان از نتایج این تحقیق در راستای تفسیر با رویکرد نشانه معناشناسی در تحقیقات بعدی استفاده نمود.